100 mln użytkowników Netflixa dzieli się hasłami do kont
Netflix w 2023 roku wprowadzi dodatkową opłatę za udostępnianie swego konta innym użytkownikom. Platforma chce w ten sposób ukrócić poważne straty, jakie przynosi jej ta opcja.
Netflix jakiś czas temu wypowiedział wojnę użytkownikom, którzy udostępniają konta innym osobom. Platforma przez wiele lat umożliwiała taki sposób korzystania z serwisu, jednak w ostatnim czasie uznała, że traci z tego powodu zbyt dużo pieniędzy.
Netflix wprowadzi opłaty od udostępnionych kont
Jakiś czas temu firma udostępniła więc narzędzia pozwalające użytkownikom dzielącym konta przenieść swój profil na nowe konto. Od przyszłego roku wprowadzi natomiast dodatkową opłatę za kolejnych użytkowników korzystających z jednego konta.
Umożliwi to wprawdzie dalsze jego współdzielenie, lecz przy okazji uczyni je mało opłacalnym i uciążliwym. Zamiast całkowicie blokować hasło do konta pożyczone od innej osoby, firma poprosi o wprowadzenie kodu weryfikacyjnego dla uwierzytelnienia dodatkowego użytkownika. Kod trafia do właściciela konta i należy go wprowadzić w ciągu 15 minut, aby zapewnić dostęp. Pożyczający hasło nadal może korzystać z oferty po jego wpisaniu, lecz będzie otrzymywał komunikaty dopóki właściciel nie uiści dodatkowej opłaty za dodanie kolejnego użytkownika. Tak przynajmniej twierdzą testerzy, którzy mieli już okazję wypróbować nową funkcję.
Można by sądzić, że proceder udostępniania haseł nie jest tak powszechny i firma nie ponosi z tego powodu zbyt dużych strat. Okazuje się jednak, że jest zupełnie inaczej i stanowi to naprawdę poważny problem. Według raportu The Wall Street Journal, konta na platformie współdzieli ponad 100 mln użytkowników. Biorąc pod uwagę, że serwis ma obecnie 223 mln użytkowników, to wiele osób ogląda go za darmo.
Firma zauważyła problem ze współdzieleniem kont już w 2019 roku. Podczas pandemii nastąpił spory przyrost nowych abonentów co rekompensowało straty, więc uznano wówczas, że nie wymaga to natychmiastowego działania. W tym roku serwis stracił jednak sporo subskrybentów, dlatego zdecydowano iż trzeba jak najszybciej zakończyć współdzielenie haseł. W Stanach Zjednoczonych zmiana wejdzie w życie już na początku przyszłego roku. Użytkownikom pozostanie więc tylko zakup najtańszego pakietu z reklamami, który kosztuje 6,99 dolarów miesięcznie.
Netflix jest pierwszą platformą, która zdecydowała się na taki krok, ale na pewno nie będzie ostatnią. Konkurencja również traci pieniądze z tego powodu kont i prędzej czy później także zdecyduje się to zakończyć.
Technogadżet w liczbach