Chińska bateria półprzewodnikowa rozwiąże największy problem elektrycznych aut
Bateria opracowana przez inżynierów chińskiej firmy Svolt Energy, może całkowicie zmienić rynek elektrycznych aut. Umożliwi bowiem przejechanie 1000 km na jednym ładowaniu.
Elektryczne samochody są przyjazne dla środowiska, ciche i bardzo wygodne, jednak nie są pozbawione wad. Wciąż największą z nich jest niewielki zasięg, co sprawia, że każdą dłuższą podróż należy bardzo starannie planować. Trzeba więc uwzględnić przerwy na ładowanie, co znacznie wydłuża całą wyprawę. A nie mamy przy tym pewności, że wybrana przez nas ładowarka jest sprawna lub wolna. Dlatego jazda elektrykiem bywa też bardzo ryzykowna, ponieważ w ekstremalnych przypadkach możemy ją zakończyć na lawecie.
Svolt Energy znacznie wydłuży zasięg elektryków
Producenci nie mogą jednak zwiększać zasięgu aut poprzez dodawanie kolejnych baterii, gdyż i tak ważą już zbyt dużo. Masa przeciętnego elektryka wynosi bowiem 2 tony, a bywają znacznie cięższe modele.
Rozwiązanie tego problemu może stanowić zupełnie nowa bateria półprzewodnikowa opracowana przez chińską firmę Svolt Energy. Charakteryzuje się ona bardzo dużą gęstością energii wynoszącą 350-400 Wh/kg, dzięki czemu wyposażony w nią pojazd mógłby na jednym ładowaniu przejechać nawet 1000 km.
Oczywiście taka bateria musi być w pełni bezpieczna, dlatego chińska firma przeprowadziła odpowiednie testy. Akumulator pozytywnie przeszedł testy w komorze tortur, w tym także próbę punktowego przebicia oraz niekontrolowanej temperatury.
Test hot-box przeprowadzono w temperaturze 200 stopni Celsjusza. Dla porównania, pierwsze samochody z baterią wyposażoną w membranę ze stałego elektrolitu, którą producent Ganfeng Lithium nazywa ogniwem półprzewodnikowym, przeszły test hot-box w 180 stopniach Celsjusza.
Trudna do opanowania technologia materiału siarczkowego została opracowana przez Svolt we własnym zakresie. A teraz badacze akumulatorów mają patenty zarówno na produkcję elektrolitu stałego, jak i membrany, dla akumulatora całkowicie półprzewodnikowego.
Gdy bateria Svolt Energy wejdzie już do powszechnego użytku, wówczas pozwoli zlikwidować największą wadę elektrycznych aut, jaką jest zasięg. Właściciel pojazdu nie będzie już musiał martwić się planowaniem dłuższej podróży. Dzięki zasięgowi wynoszącemu 1000 km, może spokojnie dotrzeć do celu i powrócić bez potrzeby ładowania auta.
Technogadżet w liczbach