Chiny zbudowały hipersoniczny tunel aerodynamiczny do testowania samolotów

Chiny zbudowały hipersoniczny tunel aerodynamiczny do testowania samolotów naddźwiękowych. Jest on jednak zbyt mocny, by podłączyć go do sieci elektrycznej.

Coraz więcej krajów pracuje nad samolotami hipersonicznymi, które znacznie skrócą czas podróży na dalekich trasach. Wśród nich są również Chiny, które ponoć zbudowały zupełnie nowy hipersoniczny tunel aerodynamiczny do testowania takich maszyn. Wymaga on jednak tyle energii do pracy, że niemożliwe jest podłączenie go do lokalnej sieci energetycznej.

Tunel, którego lokalizacja jest utajniona, ma około 3 metrów szerokości. Aby stworzyć warunki przypominające lotu naddźwiękowego z prędkością Mach 5 lub wyższą na dużej wysokości, naukowcy używają pompy próżniowej o mocy 13 MW. Problemem jest moc potrzebna do obsługi tej pompy, której nie jest w stanie dostarczyć sieć elektryczna. Dlatego zastosowano specjalne pompy napędzane olejem napędowym, stosowane w silnikach okrętowych.

Chiny mają własny hipersoniczny tunel aerodynamiczny

Jednak pompa to tylko jeden z wielu energochłonnych systemów, które pracują w tunelu aerodynamicznym. Są tam również grzejniki wysokonapięciowe są potrzebne do jonizacji powietrza. A także mocne wentylatory służące do przyspieszania powietrza do dużych prędkości. Aby zmniejszyć zależność od energii elektrycznej podczas testów, niektóre systemy tuneli aerodynamicznych wykorzystują również wybuchy chemiczne, które mogą zapewnić krótkie i szybkie strumienie gorącego powietrza.

Nie jest to bynajmniej pierwszy taki tunel aerodynamiczny. Pierwszy na świecie powstał w Stanach Zjednoczonych i służy do symulacji prędkości lotu między Mach 7-10. Tunel ma szerokość 1 metra i wymaga zasilania o mocy 57 MW.

Chiński tunel aerodynamiczny jest trzykrotnie szerszy, gdyż ma 3 m szerokości. Według naukowca z Instytutu Mechaniki w Pekinie, wymaga mocy 900 MW, jeśli Chiny chcą przeprowadzić testy hipersoniczne w warunkach ciągłego przepływu wiatru w Mach 8.

Oprócz wydatków związanych z prowadzeniem tunelu aerodynamicznego przy tych prędkościach, istniały również wyzwania techniczne związane z realizacją tego projektu. Silniki wysokoprężne używane do wytwarzania próżni wymagają naoliwienia i rozgrzania w celu ich uruchomienia. A błędy w ich podłączaniu i odłączaniu mogą prowadzić do ogromnych uszkodzeń elementów mechanicznych. Utrzymanie stabilnych operacji jest również bardzo pracochłonnym zadaniem.

hipersoniczny tunel aerodynamiczny

Źródło

You may also like...