Hyperion XP-1 – pierwsze na świecie hiperauto zasilane wodorem

Hyperion XP-1 to najlepszy dowód na to, że nie tylko silniki elektryczne mogą napędzać pojazdy sportowe. To pierwsze na świecie hiperauto napędzane wodorem.

W ostatnim czasie namnożyło się super i hipersamochodów napędzanych silnikami elektrycznymi. Ten rodzaj napędu jest bowiem idealny do osiągania dużych prędkości, ze względu na sposób oddawania mocy. Silniki elektryczne nie mają bowiem bezwładności tradycyjnych napędów spalinowych. Dają pełny moment obrotowy praktycznie od momentu startu, dlatego osiągi takich pojazdów są spektakularne.

Hyperion XP-1 zaskakuje osiągami

Okazuje się jednak, że do napędzania hiperaut równie dobrze może sprawdzić się wodór. Co prawda ten rodzaj paliwa na razie niezbyt się przyjął i w zasadzie poza Toyotą Mirai nie jest wykorzystywany na dużą skalę. Może się to jednak zmienić dzięki konstruktorom Hyperion XP-1 – pierwszego na świecie hipersamochodu napędzanego wodorem.

Hyperion XP-1

Auto, które z wyglądu przypomina bardziej futurystyczną wersję Bugatti Chirona, to prawdziwy cud inżynierii, wykorzystujący najnowsze zdobycze technologii motoryzacyjnej. Pojazd waży tylko 1248 kg, a niska masa to efekt zastosowania monokoku z carbonu oraz tytanu, którego pokryto tytanowymi panelami. Do przechowywania wodoru służy natomiast zbiornik wykonany z włókna węglowego.

Hyperion XP-1

1600 km zasięgu na jednym tankowaniu

Zastosowane tu elektryczne silniki napędzają wszystkie cztery koła, gwarantując nieziemskie przyspieszenia. Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się bowiem w czasie poniżej 2,2 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi natomiast około 350 km/h, a podobnie imponujący jest również zasięg. Na jednym zbiorniku ten hipersamochód pokona bowiem aż 1635 km, zaś w przeciwieństwie do aut elektrycznych, jego tankowanie zajmie tylko kilka minut.

Hyperion XP-1

Nie tylko wnętrze pojazdu jest futurystyczne. Wewnątrz też zastosowano same nowinki technologiczne. Największe wrażenie robi duży zakrzywiony ekran ciągnący się przez całą deskę rozdzielczą. Zastosowano tu również sterowanie gestami, dzięki czemu kierowca będzie mógł wygodnie kontrolować multimedia oraz inne funkcje.

Hyperion XP-1

Hyperion XP-1 powstanie w zaledwie 300 egzemplarzach, a produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku. Ceny na razie nie podano, ale można być pewnym, że nie będzie niska.

Źródło

You may also like...