iFixit rozstaje się z Samsungiem; samodzielna naprawa smartfonów stanie się trudniejsza?
iFixit kończy rozpoczętą dwa lata temu współpracę z Samsungiem. Firma twierdzi, że nie udało się przedłużyć umowy i obwinia o to południowokoreańskiego giganta.
iFixit to założona w 2003 roku firma, która pomaga użytkownikom w naprawie różnego rodzaju sprzętu, dostarczając m.in. narzędzia oraz instrukcje serwisowe. Dwa lata temu przedsiębiorstwo nawiązało współpracę z Samsungiem, wspólnie uruchamiając pierwszy na świecie program naprawy telefonów, adresowany bezpośrednio do konsumentów. Partnerstwo nie potrwało jednak długo, gdyż właśnie zostało zakończone.
iFixit bez oficjalnych części Samsunga
Współzałożyciel i dyrektor generalny iFixit, na firmowym blogu poinformował właśnie o zakończeniu współpracy z Samsungiem. Zdradził, że nie udało się renegocjować podpisanej dwa lata temu umowy i obwinia za to południowokoreańskiego giganta.
Szef iFixit twierdzi, że Samsung nie był zainteresowany umożliwianiem napraw na dużą skalę. Mimo iż podobna współpraca z Google, Motorolą oraz HMD, układa się świetnie. Zapewnia jednak, że zerwanie współpracy nie powinno mieć wpływu na klientów. Firma po prostu samodzielnie zajmie się dostarczaniem im nieoficjalnych części zamiennych oraz instrukcji i poradników, tak jak ma to miejsce w przypadku Apple.
Przedstawiciel firmy twierdzi, że główną przyczyną zakończenia współpracy są wysokie ceny części zamiennych dostarczanych przez Samsunga. A także duży poziom trudności samodzielnej naprawy telefonów tej firmy. Klienci nie chcą więc kupować podzespołów. Należy tu wyjaśnić, że dotychczas Samsung wysyłał iFixit wyłącznie baterie, które są przyklejone do ekranu telefonu. To sprawiało, że klienci pragnący wymienić jedynie zużyty akumulator, musieli wydać na to aż 160 dolarów (ok. 630 zł). Dla porównania baterie do iPhone’a oraz smartfonów Google Pixel, kosztują jedynie 50 dolarów (ok. 196 zł).
Wysokie ceny części zamiennych
Tak przynajmniej brzmi oficjalny powód rozstania firm, jednak prawdziwy może być zupełnie inny. Po ujawnieniu zakończenia współpracy wyszło na jaw, że Samsung domagał się od iFixit dostarczania mu adresów e-mail klientów oraz historii ich zakupów. Poza tym iFixit nie było w stanie uzyskać oryginalnych części zamiennych do najnowszych urządzeń producenta. W rzeczywistości mogło oferować je jedynie do Galaxy S22 z 2022 roku. Co prawda w oficjalnym programie samodzielnej naprawy, Samsung oferował podzespoły do Galaxy S23, Galaxy Z Flip 5 i Z Fold 5. Jednak iFixit uważa, że koncern pominął ją w dystrybucji i można je było uzyskać tylko u innego dostawcy.
Samsung odmówił komentarza odnośnie zakończeniu współpracy z iFixit. Firma potwierdziła jedynie, że od teraz podzespoły do samodzielnej naprawy smartfonów, dostępne są na stronie SamsungParts.com, należącej do firmy Encompass.
Technogadżet w liczbach