Nowa bateria zrewolucjonizuje elektryczną motoryzację

Firma CATL pochwaliła się przełomem w technologii baterii do elektrycznych pojazdów. Jej nowy akumulator ma gęstość energetyczną 500 Wh/kg, co znacznie wydłuży zasięg tych aut.

Elektryczne samochody stają się coraz popularniejsze, jednak wciąż nie udało się wyeliminować największej ich wady, czyli zasięgu. Choć producenci podają w materiałach prasowych spore wartości, to w rzeczywistości są one znacznie niższe. Poza tym ładowanie akumulatora musi chwilę trwać, więc podróżowanie elektrykiem nie należy do łatwych.

Firma CATL, podczas wystawy motoryzacyjnej w Szanghaju zaprezentowała nowy typ baterii, który może rozwiązać problemy z zasięgiem pojazdów zasilanych prądem. Dokonała bowiem przełomu na polu gęstości energii akumulatorów, osiągając wartość 500 Wh/kg. Jest zdecydowanie większa od ogniw 4680 używanych przez Teslę, która w przypadku amerykańskiej firmy wynosi 272-296 Wh/kg. Dzięki temu bateria pozwoli pokonać zdecydowanie większy dystans. Postoje na ładowanie akumulatora staną się więc znacznie rzadsze, co korzystnie wpłynie na czas podróży.

CATL zrewolucjonizuje elektryczne auta

Skondensowana bateria wykorzystuje szereg innowacyjnych technologii, jak materiał katody i anody o wysokiej gęstości energii. Zastosowano tu również nowoczesny proces produkcyjny, dzięki czemu oferuje doskonałe parametry, a także wysoki poziom bezpieczeństwa. Wysoka gęstość energetyczna ograniczy również masę pojazdu, która w elektrykach jest bardzo duża, co przełoży się na dodatkowy wzrost zasięgu oraz lepszą właściwości jezdne. Masa największych elektrycznych SUV’ów zaczyna bowiem niebezpiecznie zbliżać się do 3 ton.

CATL zapewnia, że nowa bateria wejdzie do masowej produkcji jeszcze w tym roku, więc niebawem trafi do powszechnego użytku. Firma nie zamierza jednak ograniczać tej technologii tylko do samochodów, gdyż planuje również zastosować ją w samolotach elektrycznych. Przedsiębiorstwo nawiązało już w tym celu współpracę z partnerami.

CATL nie jest jedyną firmą pracującą nad zwiększeniem gęstości energetycznej akumulatorów. Argonne kilka dni temu ogłosiło, iż pracuje nad baterią o gęstości wynoszącej aż 1200 Wh/kg. To wartość niemal czterokrotnie wyższa od standardowych akumulatorów litowo-jonowych. Technologia nie jest jeszcze gotowa do masowej produkcji, więc nie trafi zbyt szybko do użytku.

CATL
Źródło: CATL

You may also like...