Rewolucyjna technologia ułatwi zawracanie naszymi autami
Niemiecka firma ZF opracowała nową koncepcję przedniej osi z zawieszeniem kolumnowym, która umożliwia skręcanie kół o 80 stopni. Technologia nazywa się EasyTurn i znacznie zmniejsza promień zawracania pojazdu.
Współczesne auta stają cię coraz większe dla zapewnienia lepszego poziomu wygody pasażerów. Rosną więc nawet kompaktowe pojazdy, takie jak VW Polo lub inne miejskie auta. Większe rozmiary aut oznaczają jednak problemy z zawracaniem w ciasnych uliczkach, często zastawionych zaparkowanymi pojazdami.
Dla zmniejszenia promienia zawracania producenci zaczynają więc montować tylną oś skrętną, lecz taka technologia ogranicza się tylko do topowych modeli. Wkrótce jednak zawracanie każdym pojazdem może stać się znacznie łatwiejsze, a pomoże w tym najnowszy wynalazek niemieckiej firmy ZF. Jej inżynierowie opracowali bowiem nową koncepcję przedniej osi z zawieszeniem kolumnowym, która umożliwia skręcanie kół aż o 80 stopni. Technologia nazywa się EasyTurn i znacznie zmniejsza promień zawracania pojazdu.
Dzięki tak dużemu kątowi skrętu, manewry zawracania i parkowania staną się niezwykle proste. Nowa technologia przyniesie duże korzyści nie tylko pojazdom osobowym, ale też towarowym. Szczególnie przyda się tym ostatnim, ułatwiając zawracanie na wąskich alejkach, placach budowy, czy też strefach przeładunkowych.
Producent zaprezentował działanie technologii EasyTurn na poniższym wideo, instalując ją na pokładzie BMW i3. Jak widać na filmie, auto może zawrócić na jeden raz, wykorzystując szerokość ulicy, zaś promień skrętu jest tylko 3,5-razy większy od szerokości pojazdu. Znacznie ułatwia to również zaparkowanie na niewielkich miejscach parkingowych.
ZF na razie nie informuje czy technologia jest już gotowa do wprowadzenia na rynek oraz kiedy możemy się jej spodziewać. Kierowcy z pewnością nie mogą się jej doczekać, gdyż wielu z nich nie musiałoby już martwić się ciasnymi przestrzeniami lub trudnymi zakrętami. Wynalazek zapewniłby niezrównaną elastyczność samochodom wszystkich rozmiarów.
Technogadżet w liczbach