SI oraz AR zwiększą możliwości wyszukiwarki Google
Google zapowiedziało usprawnienia dla swej wyszukiwarki. Firma wykorzysta w niej sztuczną inteligencję, a także rozszerzy funkcjonalność technologii AR.
Nie da się zaprzeczyć, że wyszukiwarka Google jest jednym z najchętniej używanych narzędzi internetowych na świecie. Każdego dnia korzystają z niej setki milionów ludzi, wyszukując ważne dla nich informacje, przydatne w pracy lub nauce.
Google usprawnia wyszukiwarkę
Koncern od lat usprawnia jej działanie, zaś wprowadzane w niej zmiany znacznie podnoszą funkcjonalność. Firmie to jednak nie wystarcza, dlatego w najbliższej przyszłości planuje wzbogacić ją o jeszcze więcej nowości, które ujawniła podczas konferencji I/O 2021. Te zmiany to szersze wykorzystanie technologii AR oraz wzbogacenie narzędzia o sztuczną inteligencję.
Prawdziwą nowością jest technologia Multitask Unified Model, dzięki której wyszukiwarka będzie lepiej rozumiała bardziej złożone pytania oraz potrzeby. W ten sposób, w przyszłości trzeba będzie mniej wyszukiwań, aby znaleźć potrzebne nam informacje. MUM nie tylko rozumie język, ale także go generuje. Przeszkolony ją w 75 różnych językach i wielu różnych zadaniach naraz, co pozwala mu lepiej rozumieć informacje i wiedzę o świecie niż poprzednie modele. MUM jest też multimodalny, więc rozumie informacje zawarte w tekście i obrazach, a w przyszłości może rozszerzyć się wideo i audio.
Zmiany mają dotyczyć również Google Lens, czyli narzędzia zintegrowanego z mobilną wersją wyszukiwarki. To technologia potrafiąca identyfikować obiekty, a w przypadku tekstu również dostarczająca jego tłumaczenie. Wprowadzone zmiany ułatwią nam kopiowanie, a nawet słuchanie przetłumaczonego tekstu do nauki języków obcych.
SI pomoże lepiej rozumieć złożone pytania
Wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych zawierało również wyniki AR, które można było wyświetlać w świecie rzeczywistym. Były to głównie zwierzęta lub postacie fikcyjne, lecz wprowadzone zmiany rozszerzają je o sportowców. Wyszukując znanych atletów, będzie można zobaczyć ich popisowe ruchy.
Sztuczna inteligencja w połączeniu z Google Lens, pomaga też kupującym znajdować w wyszukiwarce interesujące ich przedmioty. Gdy wykonamy zdjęcie jakiegoś produktu, Google Photos poprosi o jego otwarcie poprzez Google Leps w celu identyfikacji oraz wyszukania towaru. Teraz jednak funkcja otwiera swe podwoje dla 1,7 mln sprzedawców Shopify. Dzięki czemu użytkownicy będą mogły znaleźć więcej produktów w tych wyszukiwaniach.
Technogadżet w liczbach