Szwajcarzy usuną TIR’y z dróg. Powstanie tam podziemny system transportu towarów

Szwajcaria zamierza zbudować podziemny system transportu towarów. Jego budowa rozpocznie się już w przyszłym miesiącu, a będzie on całkowicie autonomiczny.

Nie da się zaprzeczyć, że TIR’y jeżdżące po drogach, nie są lubiane przez kierowców pojazdów osobowych. Kierowcy takich ciężarówek bardzo często zachowują się nieostrożnie, nie mówiąc już o tym, że kilkudziesięciotonowe pojazdy przyspieszają niszczenie nawierzchni dróg. Takie pojazdy są jednak kluczowe dla działania każdego kraju, gdyż nie da się bez nich żyć. Gdyby ich zabrakło, w naszych sklepach zabrakłoby również towarów.

Nie oznacza to jednak, że transport towarów musi odbywać się koniecznie po drogach. Szwajcarzy mają bowiem ciekawy pomysł na jego usunięcie z publicznych dróg i przeniesienie pod ziemię. W grudniu ubiegłego roku tamtejszy parlament zatwierdził bowiem ramy prawne umożliwiające podziemny transport towarów w kraju. Oznacza to, że już od przyszłego miesiąca będzie mogła ruszyć budowa sieci transportu podziemnego o nazwie Cargo sous terrain (CST).

Podziemny system transportu zmniejszy ruch na drogach

Cargo sous teren to wspólny projekt szwajcarskich firm zajmujących się transportem, logistyką, handlem detalicznym, telekomunikacją i energetyką. Koncepcja wykorzystuje zasadę automatycznych systemów przenośników do łączenia węzłów produkcyjnych i logistycznych z ośrodkami miejskimi.

Węzły systemu posiadają pionowe windy, które mogą automatycznie ładować i rozładowywać towary z podziemnego systemu transportowego. Towary będzie przewozić się na paletach lub kontenerach, za pomocą elektrycznych pojazdów poruszających się z prędkością 30 km/h.

System pozwala także transportować żywność, za pomocą specjalnie przystosowanych chłodni. Natomiast podwieszony tor znajdujący się w tym samym tunelu, może służyć do transportu mniejszych towarów.

podziemny system transportu

Dystrybucja towarów planowana jest z dużym wyprzedzeniem. Natomiast dostawy do kanałów sprzedaży i klientów mogą być koordynowane z huba, zamiast indywidualnych transportów z sieci każdego dostawcy.

Pierwsza propozycja budowy CST złożona w 2016 roku, zakładała koszt 3,5 mld dolarów za 500 km sieć rozciągającą się od St. Gallen na północnym wschodzie kraju do Genewy na południowym zachodzie. Projekt, którego realizacja rozpocznie się 1 sierpnia obejmuje jednak znacznie krótszą trasę. Odcinek liczący 70 km połączy miasta Härkingen-Niederbipp oraz Zurych i obejmie 10 węzłów połączeń. Ukończenie projektu zaplanowano do 2031 r.

Szacowany koszt fazy pilotażowej wynosi obecnie 3 mld dolarów, zaś koszt całego projektu to 35 mld dolarów. Warto dodać, że źródłem finansowania inwestycji są prywatne pieniądze.

Zapraszam też do polubienia naszego profilu na Facebooku, gdzie możecie śledzić i komentować artykuły.

Źródło

You may also like...