Technologia HoloLens wprowadzi nawigacje samochodowe na nowy poziom
Microsoft oficjalnie ogłosił nową funkcję ruchomej platformy HoloLens 2. W przeniesieniu tej technologii do samochodów, pomagają amerykańskiemu gigantowi inżynierowie niemieckiego koncernu Volkswagen.
Od wielu lat w samochodach montowane są systemy HUD, które znacznie usprawniają korzystanie z nawigacji, wyświetlając jej wskazówki przed oczami kierowcy. Jednak dopiero w nowym Mercedesie klasy S wprowadzono technologię rzeczywistości rozszerzonej, która znacznie podnosi funkcjonalność tego typu systemów. Dzięki temu nawigacja może wyświetlać strzałki, co znacznie dokładniej wskazuje drogę, którą powinniśmy wybrać. W ten sposób minimalizujemy ryzyko przegapienia zjazdu, czy też wybrania niewłaściwej drogi na rondzie.
HoloLens przeniesie nawigacje samochodowe na nowy poziom
Microsoft uważa jednak, że da się jeszcze bardziej rozszerzyć możliwości samochodowych systemów nawigacji. Amerykański koncern nawiązał więc współpracę z koncernem Volkswagen, by przenieść technologię HoloLens 2 do poruszających się pojazdów.
Dotychczas opracowane przez Microsoft gogle rzeczywistości mieszanej nie były w stanie działać w ruchu, ze względu na konflikt sensorów gromadzących dane. Dane gromadzone przez kamerę oraz wewnętrzne czujniki IMU, z powodu ruchu stały ze sobą w sprzeczności. Dlatego gogle nie były w stanie poprawnie działać. Zestaw wyczuwał bowiem ruch, ale też widział statyczne środowisko. Innymi słowy, system cierpiał na chorobę lokomocyjną.
Udało się jednak rozwiązać ten problem i HoloLens może już działać na pokładzie dużych okrętów. A z pomocą niemieckich inżynierów firma chce to rozszerzyć również na pojazdy osobowe. Prace rozpoczęte w 2018 roku pozwoliły naprawić problem z błędnym odczytem danych przez sensory. Współpraca obu firm umożliwiła stworzenie prototypu systemu, który umożliwia samochodowi wyświetlanie informacji w czasie rzeczywistym na podłączonym zestawie.
System może obecnie umieszczać wirtualne trójwymiarowe obiekty wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. Jak widać na poniższym zdjęciu, HoloLens 2 wyświetla wirtualną mapę na desce rozdzielczej pojazdu, natomiast strzałki pokazują zbliżające się skrzyżowania. Na drugim z zaprezentowanych zdjęć widzimy natomiast, że system informuje kierowcę o pieszych zbliżających się do przejścia.
To otworzyło zupełnie nowe możliwości wyświetlania hologramów nie tylko w polu widzenia kierowcy przodem do kierunku jazdy. Ale także wszędzie tam, gdzie patrzy użytkownik w okularach.
Oczywiście na razie technologia jest jeszcze daleka od komercyjnego wykorzystania. Niektóre rozwiązania już teraz trafiają jednak do pojazdów dostępnych na rynku. VW zastosował część z nich w elektrycznych pojazdach z rodziny ID. Na przedniej szybie prezentują m.in., aktualną prędkość oraz wskazówki nawigacji.
Technogadżet w liczbach