Volkswagen ma nowe zastosowanie dla sztucznej inteligencji
Koncern Volkswagen eksperymentuje ze sztuczną inteligencją, wykorzystywaną do produkcji części. Dzięki temu można będzie obniżyć ich wagę, a producent zyska większą elastyczność w projektowaniu oryginalnych elementów wyposażenia.
Sztuczna inteligencja znajduje coraz więcej zastosowań, a być może wkrótce będzie na stałe wykorzystywana w branży motoryzacyjnej. Niemiecki koncern Volkswagen zaczyna eksperymentować z wykorzystaniem jej do drukowania podzespołów do samochodów. W ten sposób można będzie obniżyć masę poszczególnych elementów, zaś projektanci zyskają więcej swobody w ich tworzeniu.
Należące do marki Centrum innowacji i inżynierii w Kalifornii, zaprezentowało w tym tygodniu kilka takich elementów, stworzonych za pomocą nowej technologii. Pokazano m.in., drukowane felgi do koncepcyjnego modelu VW Type 20, wsparcie dla bocznych lusterek, kierownicę oraz inne podzespoły. Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że przy ich projektowaniu nie brał udziału człowiek. Zajęła się tym bowiem sztuczna inteligencja w ramach procesu o nazwie Generative Design.
Korzyści z zastosowania nowej technologii mogą być nieocenione. SI potrafi bowiem szybko uczyć się wymagań inżynierów w zakresie strukturalnej wytrzymałości. Pozwala to projektować podzespoły zgodne ze standardami, jednak mające znacznie niższą masę. Nie chodzi tu jednak tylko o zwykłe usunięcie części metalu w celu obniżenia masy elementu. Podzespoły projektowane są od zera z uwzględnieniem siły jakie będą na nie oddziaływać, a więc zachowają są dotychczasową wytrzymałość. Natomiast mniejsza masa pozwoli zaoszczędzić sporo materiału, a tym samym obniżyć koszty produkcji. Dodatkowo korzystnie wpłynie na zużycie paliwa aut, których znajdą się takie części.
Koncepcja drukowanych części przedstawiona przez Grupę Volkswagena nie jest jednak tylko teorią. Lamborghini już używa takich elementów w swych pojazdach, wykorzystujących technologię kalifornijskiej firmy Carbon. Elementy te wykorzystywane są w produkcyjnych autach, a są to m.in., korki wlewu paliwa, wloty powietrza itp.
Na razie droga do projektowania całych aut przez SI jest jeszcze daleka. Pomysł VW pokazuje jednak, że za jakiś czas będzie to możliwe.
Źródło: Mobilesyrup.com
Technogadżet w liczbach