WhatsApp może zapłacić 225 mln kary; Serwis naruszył przepisy RODO
Irlandzka Komisja Ochrony Danych nałożyła na WhatsApp 225 mln euro kary. To efekt postępowania dotyczącego wprowadzonej w maju 2018 roku ustawy RODO.
Kolejna amerykańska firma może zapłacić w Europie karę liczoną w setkach milionów euro. Dziś informowałem już o Google, które prawdopodobnie będzie musiało zapłacić 500 mln euro za brak porozumienia z wydawcami wiadomości. Kolejnym amerykańskim gigantem, na którego nałożono karę jest Facebook.
Irlandzka Komisja Ochrony Danych, nałożyła na należącą do Facebooka aplikację WhatsApp karę w wysokości 225 mln euro. Jest to efekt naruszenia przez komunikator wprowadzonych na terenie Unii Europejskiej przepisów RODO, które weszły w życie w maju 2018 roku.
Aplikacja od grudnia 2018 roku jest przedmiotem dochodzenia irlandzkiego DPC, głównego nadzorcy danych w Unii Europejskiej. Dochodzenie wszczęto kilka miesięcy po złożeniu pierwszych skarg dotyczących przetwarzania przez komunikator danych użytkowników. Dziś ogłoszono jego rozstrzygnięcie i opublikowano decyzję, która na pewno nie ucieszy zarządu Facebooka.
Kluczową zasadą RODO jest to, że podmioty przetwarzające dane osób muszą być jasne, otwarte i uczciwe. Dzisiejsza decyzja obejmująca 266 stron stwierdza jednak, że WhatsApp nie spełnił standardu wymaganego przez RODO.
Oprócz wymierzenia gigantycznej kary finansowej, nakazano WhatsApp podjęcie szeregu działań. Ich celem jest poprawa poziomu przejrzystości, oferowanego użytkownikom i osobom, które nie są jego użytkownikami. Wszystkie zmiany mają zostać wprowadzone w terminie trzeci miesięcy.
W odpowiedzi na decyzję DPC, firma wydała oświadczenie, w której kwestionuje ustalenia i nazywa karę nieproporcjonalną. Zapowiada również odwołanie od decyzji.
Warto jednak podkreślić, że zakres zapytania DPC, który rozstrzygnięto w dniu dzisiejszym, ograniczał się jedynie do przyjrzenia się zobowiązaniom WhatsApp w zakresie przejrzystości. Organ nie zajmował się jednak szerszymi skargami, wysuwanymi wobec zarządzania danymi przez Facebooka od ponad 3 lat.
Technogadżet w liczbach