Coraz więcej aplikacji na Maca próbuje wyłudzać pieniądze
W Mac App Store pojawia się coraz więcej aplikacji, które zmuszają do kupowania subskrypcji. Podobne programy znaleziono także na platformę iOS.
Coraz więcej aplikacji dostępnych na smartfony stanowi zagrożenie dla użytkowników, próbując wyłudzić ich dane lub pieniądze. Z opublikowanego w zeszłym roku przez The Washington Post raportu wynika, że 2% z 1000 najwyżej ocenianych aplikacji było jakąś formą oszustwa.
Aplikacje w Mac App Store wyłudzają pieniądze
Okazuje się, że podobna sytuacja jest również w przypadku Mac App Store, oferującego aplikacje na Maca. Jeden z deweloperów przygotował listę aplikacji próbujących wyłudzić od użytkownika pieniądze. Wspomniane programy utrudniają wyjście z nich, dopóki nie zdecydujemy się wykupić abonamentu. Ten sam deweloper wcześniej przygotował podobną listę aplikacji na iOS, którym udało się przejść przez sito procesu weryfikacji.
Deweloper zaczął przyglądać się takim aplikacjom po wpisie jednego z użytkowników Twittera, który napisał o programie My Metronom. Wspomniana aplikacja wyłączała możliwość wyjścia z niej, dopóki użytkownik nie opłacił subskrypcji. Programista potwierdził zachowanie aplikacji, a przy okazji znalazł też szereg innych, które zachowują się tak samo. Po nagłośnieniu sprawy inny programista przeprowadził własne śledztwo, które dało interesujące wyniki. Okazało się, że twórca aplikacji firma Music Paradise LLC, jest zarejestrowana w Rosji, pod tym samym adresem co inny deweloper o nazwie Groove Vibes.
Dziennikarze serwisu The Verge pobrali aplikacje obu firm. Okazało się, że choć niektóre umożliwiają normalne wyjście, to w innych ta opcja jest niedostępna. Co prawda nadal można zamknąć aplikację bez płacenia, jednak zaprojektowano je w taki sposób, aby to maksymalnie utrudnić.
Powyższa sytuacja pokazuje, jak niewiele warte są zapewnienia Apple o rygorystycznym procesie zatwierdzania aplikacji dopuszczanych do sprzedaży. Widać bowiem wyraźnie, że w cyfrowych sklepach nadal dostępnych jest wiele programów, które nie powinny się tam znaleźć. A niestety narażają użytkowników na ogromne straty. Według raportu The Washington Post, w 2021 roku złośliwe aplikacje wyłudziły od użytkowników około 48 mln dolarów, z czego część obecna była w sklepie Apple.
Technogadżet w liczbach