Samochód zbudowany z baterii to ciekawy pomysł na rozwój elektromobilności

Naukowcy ze Szwecji opracowali nową technologię zasilania. Bateria z włókna węglowego otwiera ciekawe możliwości przed konstruktorami aut elektrycznych, umożliwiając znaczny wzrost ich zasięgu.

Spadek zainteresowania autami elektrycznymi może zahamować technologia opracowana przez naukowców ze Szwecji. Opracowana przez nich bateria z włókna węglowego nie tylko zachowuje pojemność po setkach cykli ładowania, ale też można ją zintegrować z konstrukcją pojazdu.

Bateria z włókna węglowego zrewolucjonizuje elektryczne auta

Moda na auta elektryczne zdaje się powoli przemijać. Ich sprzedaż w ostatnim czasie znacznie się zmniejszyła, a duże koncerny takie jak Ford, GM oraz Toyota, powoli wycofują się z rozwoju elektromobilności. Powodem tej sytuacji są niedoskonałości technologii zasilania, które zniechęcają do korzystania z aut zasilanych prądem.

Problemem jest bowiem nie tylko duża masa takich aut, ale też mały zasięg, który zimą jeszcze bardziej się kurczy. To sprawia, że nie nadają się do dalszych podróży, gdyż trzeba ją szczegółowo planować. A i tak pozostaje obawa, że z powodu braku wolnych stacji zasilania na trasie, będziemy zmuszeni do nieplanowanego postoju. Oddzielną kwestią jest żywotność akumulatorów, która jest stosunkowo krótka, zaś koszty ich wymiany mogą przekroczyć cenę pojazdu.

Naukowcy z Uniwersytetu Technologicznego Chalmersa w Göteborgu, opracowali jednak technologię zasilania, która może te problemy rozwiązać. Stworzyli bowiem nowatorską baterię z włókna węglowego, która może być bardzo obiecującym rozwiązaniem dla elektromobilności.

Samochód zbudowany z baterii

Wprawdzie jej gęstość energetyczna nie jest imponująca, gdyż wynosi zaledwie 33,4 Wh/kg, co odpowiada zaledwie 30% gęstości klasycznych baterii litowo-jonowych, ale ma inne zalety. Jedną z nich jest żywotność zdecydowanie wyprzedzająca inne technologie. Po 1000 cykli ładowania, efektywność energetyczna projektu była nadal bliska wartości początkowej.

Technologia ma też inną zaletę, jaką jest wysoka wytrzymałość. Baterią jest bowiem wykonana z włókna węglowego, więc może nie tylko magazynować energię, ale też służyć jako element konstrukcyjny auta. To otwiera przed producentami pojazdów zupełnie nowe możliwości, ponieważ zastosowanie baterii jako elementu nośnego, pozwoliłoby na znaczne obniżenie ich masy.

Na razie jednak droga do wdrożenia tej technologii do użytku, jest jeszcze dość daleka. Naukowcy muszą przede wszystkim zwiększyć gęstość energii swojej baterii. Gdyby bowiem w tej chwili zintegrować akumulatory z typowym pojazdem o masie 1400 kg, pozwoliłoby to uzyskać pojemność zaledwie 47 Wh, czyli mniej niż ma obecne wiele aut elektrycznych.

Oczywiście kluczowym pozostaje pytanie, jaką żywotność może mieć taki akumulator, bo przecież nie będzie działał wiecznie. A gdy przestanie spełniać swoją funkcję, to jak potem wymienić baterię zintegrowaną z konstrukcją pojazdu. Przecież auto nie może być jednorazówką.

Miejmy nadzieję, że naukowcy dopracują swój pomysł i rozwieją wszelkie wątpliwości z nim związane. A gdybyście chcieli zapoznać się z wynikami ich badań, to zapraszam na tę stronę.

You may also like...