Francja nakłada na Google karę 220 mln za nieuczciwą konkurencję

Francuski urząd antymonopolowy nałożył na Google grzywnę w wysokości 220 mln euro. To kara za działania koncernu dotyczące platformy zarządzania reklamami Ad Manager.

Google w ostatnim czasie coraz częściej mierzy się z oskarżeniami o wykorzystywanie monopolistycznej pozycji na rynku. W zeszłym roku Europejska Komisja prowadziła przeciwko koncernowi śledztwo wszczęte na wniosek firmy Fitbit. W tym samym roku amerykański Departament Sprawiedliwości oskarżył koncern o monopolitystyczne działania, a to tylko kilka przykładów.

Teraz amerykański gigant będzie musiał zapłacić 220 mln euro grzywny, którą nałożył na niego francuski urząd antymonopolowy. To kwota ustalona w ramach ugody z francuskim Watchdogiem, zarzucającym koncernowi nieuczciwe działania.

Urząd antymonopolowy wszczął śledztwo wobec Google na podstawie skargi złożonej przez grupę wydawców wiadomości. Śledztwo wykazało, że należąca do koncernu platforma reklamowa Ad Manager, faworyzuje platformę AdX. Jest to firmowy rynek dla reklam, umożliwiający wydawcom sprzedaż reklamodawcom powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym.

Dochodzenie wykazało, że zwycięskie stawki za przestrzeń reklamową udostępniono Google Ad Manager. AdX oferował również lepszą interoperacyjność z Google Ad Manager, w porównaniu do platform należących do rywali.

Wyniki dochodzenia bezsprzecznie przesądzały o winie koncernu z Mountain View, więc postanowił zawrzeć ugodę z francuskim urzędem antymonopolowym. W ramach ugody gigant zobowiązał się do zapewnienia lepszej interoperacyjności swej usługi z konkurencyjnymi platformami. Zapłaci również grzywnę w wysokości 220 mln euro. Należy zaznaczyć, że gdyby koncern nie zawarł ugody, nałożona na niego kara byłaby znacznie wyższa.

Ugoda zawarta z francuskim urzędem antymonopolowymi nie musi jednak kończyć sprawy. Otwiera bowiem drogę dla konkurencyjnych wydawców, który mogą teraz domagać się odszkodowania za poniesione straty.

Google

Źródło

You may also like...