Google zapłaci 150 mln za bezprawne praktyki
Po czteroletnim śledztwie, francuski rząd nałożył na Google karę w wysokości 150 mln euro. Sprawa dotyczy bezprawnych praktyk związanych z firmowym systemem reklamowym.
Po czterech latach intensywnego śledztwa, francuski watchdog zajmujący się ochroną konkurencji, nałożył na koncern Google grzywnę w wysokości 150 mln euro. Ta niemała kwota to kara za nieuczciwe praktyki dotyczące rynku reklam. Sprawa zaczęła się od zawiadomienia francuskiej firmy Gibmedia, która oskarżyła koncern o zawieszenie bez żadnego wyjaśnienia jej konta w systemie Google Ads. Francuski organ regulacyjny uznał, że zmieniając warunki użytkowania, koncern nadużył swej rynkowej pozycji. Oczywiście firma z Mountain View już zapowiedziała odwołanie od tej decyzji.
Gibmedia to firma zarządzająca witrynami o szerokim przekroju tematycznym, od prognoz pogody, poprzez dane biznesowe. Google twierdzi, że firma wyświetlała na nich wprowadzające w błąd reklamy i dlatego zawiesiła należące do niej konto. W oświadczeniu koncernu czytamy, że Gibmedia prezentowała reklamy zachęcające ludzi do korzystania z usług o niejasnych warunkach płatnośc8i. Firma zdecydowała więc o blokadzie konta francuskiej firmy, by chronić klientów przed stratami.
Nie jest to bynajmniej pierwsza kara, którą Francja nałożyła na Google w ostatnich latach. W 2011 roku nakazano firmie wypłacenie 100 tys. euro za niewłaściwy sposób gromadzenia danych do usługi Street View. Z kolei w 2014 roku była to grzywna w wysokości 150 tys. euro za naruszenie przepisów o ochronie prywatności. W 2016 roku amerykańska firma zapłaciła 100 tys. euro grzywny za złamanie europejskiego “prawa do bycia zapomnianym”. Internetowy gigant musiał też zapłacić 1,1 mld za unikanie płacenia podatków.
Technogadżet w liczbach