Gouach stworzyło pierwszą naprawialną baterię do elektrycznych rowerów

Francuski startup Gouach zaprezentował pierwszą, łatwo naprawialną baterię do elektrycznych rowerów. Można ją naprawić przy pomocy śrubokrętu w czasie poniżej 10 minut.

Najsłabszym elementem elektrycznych rowerów, są wbudowane w nie akumulatory. Producenci zwykle projektują swe jednoślady w taki sposób, aby klient nie mógł samodzielnie go zdemontować. Zdecydowanie utrudnia to ewentualną naprawę baterii, zwiększając tym samym koszty eksploatacji pojazdu. A nawet jeśli baterię da się wymontować, to bardzo często są nierozbieralne, więc po uszkodzeniu nadają się jedynie do wymiany.

Francuski startup Gouach postanowił jednak ten problem rozwiązać. Zaprojektował pierwszą na świecie litowo-jonową baterię, którą można samodzielnie naprawić i właśnie wprowadza ją do seryjnej produkcji.

Wiele akumulatorów do rowerów elektrycznych, po wycofaniu z eksploatacji poddawanych jest recyklingowi. Problem w tym, że obecny recykling nie jest tak efektywny jak mogłoby się wydawać. Wykorzystuje się bowiem topienie lub rozdrabnianie, więc odzyskuje się tylko nieco ponad połowę surowców, a reszta jest tracona.

Gouach

Gouach znalazło więc lepsze rozwiązanie. Innowacyjna bateria wykorzystuje opatentowaną technologię zgrzewania punktowego oraz inteligentny system BMS, który za pomocą specjalnego procesora zarządza baterią. Firma wyjaśnia, że dzięki temu rozwiązaniu można łatwo zidentyfikować wadliwe ogniwa, a następnie wymienić je za pomocą śrubokręta w czasie maksymalnie 10 minut.

Obecna technologia naprawy często wiąże się z wymianą wszystkich ogniw w obudowie baterii i zgrzewaniem punktowym w tej samej konfiguracji. Nie da się więc wymienić pojedynczych wadliwych ogniw. Jest to spory problem, gdyż w ten sposób baterie są często przedwcześnie utylizowane. A tymczasem zazwyczaj 80% ogniw w akumulatorach wysłanych do recyklingu, jest nadal sprawnych.

W teorii technologia firmy Gouach wygląda na mniej kosztowną w produkcji i naprawie w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi zgrzewanymi punktowo. Biorąc pod uwagę ceny wymiennych baterii do elektryków, tańszym rozwiązaniem będzie jej naprawa niż wymiana.

Źródło

You may also like...