Groźne wyzwanie na TikToku zabiło już siedmioro dzieci; rodzice pozywają firmę
Rodzice dzieci zmarłych podczas próby wykonania groźnego wyzwania, pozywają twórców aplikacji TikTok. Ich zdaniem aplikacja zachęca ich do tego, pokazując filmy z wyzwaniem.
TikTok staje się coraz popularniejszy i w zeszłym roku udało mu się nawet zdetronizować Google (https://technogadzet.pl/tiktok-krol-internetu-2021/), co nie dla wszystkich jest dobrą wiadomością. Martwić mogą się rodzice, których dzieci zachęcone publikowanymi tam filmami, biorą udział w różnych groźnych dla życia wyzwaniach.
W zeszłym roku prawdziwym problemem stało się wyzwanie Milk Crate, które spowodowało wiele obrażeń u osób pragnących je wykonać. Użytkownicy wbiegali bowiem na piramidę ustawioną ze skrzynek po mleku, co często prowadziło do upadku z dużej wysokości. Z kolei w 2018 roku popularne stało się wyzwanie Tide Pod Challenge, polegające na spożywaniu detergentu do prania. Wiele osób biorących w nim udział, zakończyło wyzwanie w szpitalu.
TikTok pozwany za groźne wyzwanie
Obecnie gigantycznym problemem stało się wyzwanie blackout challenge, zachęcające dzieci do podduszania się aż to utraty przytomności. W zeszłym roku z tego powodu życie straciło co najmniej siedmioro dzieci, wszystkie w wieku poniżej 15 lat. Rodzice zaczynają więc masowo pozywać firmę Byte Dance, odpowiedzialną za popularną aplikację. W pozwach twierdzą, że aplikacja zachęca dzieci do udziału w tym groźnym wyzwaniu, podsuwając im filmiki, na których wykonują je inne osoby.
Autorzy pozwów twierdzą, że ponieważ TikTok reklamuje i stawia pewne wyzwania, ma “obowiązek monitorowania udostępnianych, publikowanych i/lub rozpowszechnianych w aplikacji i platformie filmów i wyzwań, aby zapewnić, że niebezpieczne i śmiercionośne filmy i wyzwania nie zostały opublikowane , udostępniane, rozpowszechniane, polecane i/lub zachęcane“.
Na razie nie wiadomo jak skończą się pozwy wytoczone firmie. Ale być może ich efektem będzie całkowita blokada filmów z groźnymi wyzwaniami. Warto dodać, że takie pozwy czasem odnoszą pożądany skutek. W przeszłości firma wielokrotnie je przegrywała i musiała wprowadzić odpowiednie zmiany.
Na przykład w 2019 roku zgodziła się zapłacić 5,7 mln dolarów w ramach ugody z Federalną Komisją Handlu. Sprawa dotyczyła możliwości zakładania konta użytkownikom poniżej 13 roku życia, bez zgody rodziców. Efektem tej kary było wprowadzenie rok później nowego trybu Family Pairing. Opcja umożliwiała rodzicom połączenie własnego konta z kontami ich dzieci. Dawało to możliwość kontrolowania oglądanych przez nich treści oraz czasu, jaki spędzają z aplikacją.
Technogadżet w liczbach