iPhone coraz słabiej sprzedaje się w Chinach; powodem jest AI

Apple utraciło pozycję lidera na chińskim rynku smartfonów, przegrywając z lokalnymi markami. Spadek zainteresowania modelem iPhone, ma związek ze sztuczną inteligencją.

Z najnowszego raportu przygotowanego przez firmę Canalys wynika, że iPhone nie jest już najchętniej kupowanym smartfonem w Chinach. Raport wskazuje na znaczny spadek zainteresowania tym modelem, który nastąpił w ostatnim kwartale zeszłego roku, a przyczyną tego może być sztuczna inteligencja.

iPhone traci pozycję w Chinach

iPhone jeszcze w 2023 roku dominował w Chinach, z 19-procentowym udziałem w tamtejszym rynku urządzeń mobilnych. Obecnie sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej, gdyż amerykański telefon nie wzbudza już tak dużego zainteresowania jak dawniej. Z raportu wynika, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku, jego sprzedaż spadła aż o 25% w ujęciu rok do roku i wyniosła 13,1 mln sztuk. Oznacza to, że produkt stracił pozycję lidera na rzecz lokalnych marek.

Obecnie w Państwie Środka liderem jest vivo, które ma aż 17% udział w rynku. W zeszłym roku sprzedało aż 49,9 mln telefonów. Na drugim miejscu z wynikiem 46 mln urządzeń jest Huawei. Koncern dodatkowo może również pochwalić się największym wzrostem sprzedaży w ujęciu rocznym, wynoszącym aż 37%. Apple znalazło się więc na trzecim miejscu, wspólnie z markami Oppo i Honor, które mają po 15% udziału w rynku. Czwartą pozycję zajmuje natomiast Xiaomi z wynikiem 12,2 mln sztuk, osiągając roczny wzrost sprzedaży na poziomie 29%.

Klienci chcą dostępu do AI

Analitycy szybko znaleźli przyczynę spadku zainteresowania iPhonem i uważają, że ma to związek ze sztuczną inteligencją. Według Financial Times, Chińczycy nie chcą już kupować tego modelu, gdyż producent zwleka z wprowadzeniem na tamtejszy rynek funkcji Apple Intelligence. Technologia oferowana m.in. w Stanach Zjednoczonych, wciąż nie jest w Chinach dostępna. Przez to telefony stają się mniej atrakcyjne dla klientów.

Nie jest to jednak takie proste. Apple ciężko pracowało, aby zawrzeć umowę z lokalną chińską firmą w celu uruchomienia funkcji Apple Intelligence. Proces ten w Chinach jest jednak bardzo trudny i wymaga współpracy z lokalną firmą w celu uruchomienia takich możliwości. Wprawdzie pojawiały się doniesienia, że koncern prowadzi rozmowy z ByteDance lub Tencent w celu wykorzystania ich modeli AI. Nie przyniosło to jednak żadnych rezultatów. Tymczasem klienci nie chcą więc dłużej czekać, aż firma z Cupertino zapewni im dostęp do AI. Dlatego wybierają produkty konkurencji, które oferują takie funkcje.

Apple popełniło duży błąd, bo gdy inni producenci wprowadzali do swoich urządzeń sztuczną inteligencję, koncern nie widział takiej potrzeby. Gdy jednak okazało się, że są to funkcje uważane za użytkowników za bardzo przydatne, firma musiała zmienić podejście do tej kwestii. Straciła jednak dużo czasu potrzebnego na opracowanie własnej technologii i teraz odbija się to spadkiem sprzedaży.

Producent będzie musiał podjąć radykalne kroki, by udostępnić AI na chińskim rynku. W przeciwnym wypadku będzie ponosić coraz większe straty.

You may also like...