Nowa technologia ułatwi strażakom gaszenie elektrycznych aut

Niemiecka firma Rosenbauer opracowała nowe wyposażenie dla strażaków, dzięki któremu będą mogli bezpiecznie gasić elektryczne samochody. Jest to specjalna gaśnica sterowana z odległości ponad 6 m.

Elektryczne samochody mają wiele zalet, ale też nie brakuje im wad. Największą z nich jest kwestia gaszenia takich pojazdów przez strażaków. Gdy podczas wypadku akumulatory zostaną przebite, wówczas łatwopalne materiały stosowane w nowoczesnych bateriach mogą się przegrzać i zająć ogniem.

Nowa technologia ugasi elektryczne samochody

To ogromny problem dla strażaków, gdyż gaszenie płonącej baterii jest ekstremalnie trudne. Zdarzały się nawet przypadki, gdy strażacy musieli umieścić całe auto w dużym zbiorniku z wodą, gdyż nie było innego wyjścia. Takie sytuacje stanowią też duże zagrożenie życia dla strażaków, jednak być może wkrótce nie będą musieli się narażać.

Niemiecka firma Rosenbauer opracowała bowiem nowe narzędzie dla strażaków, stworzone specjalnie do walki z pożarami baterii elektrycznych samochodów. Jest to specjalna gaśnica składająca się z jednostki gaśniczej oraz sterującej, która umożliwia zalanie baterii wodą z bezpiecznej odległości około 7,5 m.

Operator umieszcza jednostkę gaśniczą pod pojazdem elektrycznym. Trzpień gaśniczy wbija następnie w baterię i w ten sposób może dostarczyć wystarczającą ilość wody, aby ją schłodzić i powstrzymać pożar. System jest nie tylko wystarczająco mocny, aby przebić twardą osłonę ogniwa akumulatora. Jest także wystarczająco wytrzymały, że aby przebić się przez całe wnętrze pojazdu, gdyby znajdował się na boku lub na dachu.

Według producenta, gdy system wniknie w ogniwa akumulatora, schłodzi je na tyle, aby auto było gotowe do transportu. Zaprojektowano go w taki sposób, aby woda wypełniała wnętrze ogniwa. Jego atutem jest również to, iż może działać przy normalnym ciśnieniu wodociągu. Oznacza to, że do wytworzenia ciśnienia potrzebnego do działania urządzenia nie są potrzebne żadne dodatkowe pompy.

Bezpieczeństwo strażaków

elektryczne samochody

Kolejną zaletą technologii jest to, iż gaśnica może pozostać w aucie podczas jego transportu i zabezpieczać przed pojawieniem się pożaru. To istotne, gdyż podczas testów zderzeniowych, baterie nie zapalały się od razu i mijało czasem kilka dni zanim zaczął się pożar. Gdy więc trzpień gaśniczy znajduje się w akumulatorze, można go łatwo ugasić gdyby wybuchł podczas transportu.

Inżynierowie Rosenbauer przetestowali swój wynalazek na wielu modelach baterii, w tym ogniwach o konstrukcji saszetkowej, pryzmatycznej lub okrągłej. System sprawdzono również z udziałem jednostek straży pożarnej. A testy wykazały, że jest zgodny z ich istniejącą taktyką i zasobami przeciwpożarowymi. Producent twierdzi, że ich system gaśniczy jest jednym z najlepszych i najbardziej innowacyjnych dostępnych sposobów walki z ryzykiem pożaru akumulatorów pojazdów elektrycznych.

Obecnie system gaśniczy EV można zamówić w przedsprzedaży, a pierwsze egzemplarze trafią do nabywców na początku 2022 roku.

Źródło

You may also like...