Sprzedał poserwisowe iPhony, a teraz za to zapłaci
Oszukiwanie klientów nie jest dobrym pomysłem, ponieważ taki konsument może iść do sądu i tam szukać swych racji. Często sprawy wygrywa, a nieuczciwy sprzedawca musi się liczyć z poważną grzywną.
Taką właśnie karę zapłaci teraz chińska witryna Dangdang.com, która w sierpniu ubiegłego roku dwóm mężczyznom z Pekinu sprzedała 20 egzemplarzy iPhone’a 4 w cenie 780 dolarów za sztukę. Nabywcy widząc kolor opakowania nabrali podejrzeń, że nabyte telefony mogą nie być oryginalne, dlatego wysłali je do Apple celem weryfikacji.
Po sprawdzeniu numerów seryjnych, 19 telefonów zostało zweryfikowanych jako jednostki poserwisowe, zaś ostatniego nie znaleziono w bazie danych, co mogło sugerować, że to podróbka. Chen i Song, nabywcy towaru natychmiast skontaktowali się ze sklepem w celu zwrotu pieniędzy, lecz spotkali się z odmową. Sklep zgodził się później na zwrot całej kwoty, jeśli jako dowód, klienci przedstawią mu raport Apple.
Dwaj panowie dostarczyli go firmie i postanowili powołać się na obietnicę sklepu, w ramach której konsument otrzymać miał pięciokrotną wartość produktu, w razie gdyby ten okazał się podróbką. Dangdang.com rzecz jasna próbował wycofać się z tej obietnicy twierdząc, że strona jest tylko platformą sprzedaży, zaś rekompensaty powinni domagać się od lokalnego dealera, który sprzedał im nieoryginalne smartfony.
Klienci nie przystali jednak na taką argumentację i oddali sprawę do sądu, gdzie odnieśli pełne zwycięstwo. Sąd nakazał Dangdang.com wypłacić im tytułem odszkodowania kwotę 76,950 dolarów. Sklep teraz próbuje odwołać się od decyzji.
Co ciekawe Dangdang.com, nie jest jakimś lokalnym sklepikiem prowadzonym w garażu, lecz jedną z największych stron e-handlu w Chinach, oferującą m.in. książki i płyty z muzyką, będącą głównym rywalem dla chińskiego oddziału Amazonu oraz 360buy.com. W 2010 roku wartość firmy oszacowano na 1 miliard dolarów, a w ubiegłym roku przychód sklepu wyniósł aż 836 milionów dolarów.
Krótko mówiąc taki gigant mógłby bez trudu wypłacić odszkodowanie bez utraty dla wizerunku.
Źródło: Jinghua.cn
Technogadżet w liczbach