YouTube blokuje zarabianie na filmach negujących zmiany klimatu
Firmy reklamujące się na YouTube nie chcą być kojarzone z dezinformacją. Portal blokuje więc monetyzację na treściach negujących postępujące zmiany klimatyczne.
Nie da się ukryć, że w ostatnim czasie coraz wyraźniej widać zmiany klimatu spowodowane działalnością człowieka. Huragany niszczące miasta, powodzie zalewające ogromne połacie terenu i odbierające ludziom dobytek całego życia, lub upały powodujące susze. Trudno zaprzeczyć, że nasza planeta staje się coraz mniej przyjaznym miejscem do życia i trzeba to zmienić.
Tymczasem wiele ludzi próbuje zaprzeczać naukowym faktom, negując zmiany klimatyczne. Na portalu YouTube publikują więc materiały zawierające dezinformację, które trafiają na podatny grunt i szybko stają się popularne, przynosząc ich autorom niemałe pieniądze z reklam.
Eldorado dla twórców dezinformacji właśnie się jednak skończyło. YouTube poinformowało bowiem o nowej polityce, która wejdzie w życie od listopada bieżącego roku. Zakazuje ona reklam i zarabiania na treściach, które są sprzeczne z “ugruntowanym konsensusem naukowym” dotyczącym zmian klimatu. Chodzi tu szczególnie o materiały, których autorzy twierdzą, że zmiana klimatu jest mistyfikacją lub odrzucają związek człowieka z globalnym ociepleniem.
Portal zaznacza jednak, że może dopuścić reklamy w filmach omawiających te fałszywe twierdzenia. Pojawią się one także w materiałach na inne tematy związane z klimatem. Są to m.in., dokładny stopień wpływu człowieka lub debaty na temat polityki klimatycznej. YouTube opiera swój osąd na “autorytatywnych” ekspertyzach, w tym współpracownikach Międzyrządowego Zespołu ONZ ds. Zmian Klimatu.
Firma nie kryje, że za decyzją przede wszystkim to, iż reklamodawcy po prostu nie chcą być kojarzeni z materiałami zaprzeczającymi zmianom klimatu. Natomiast twórcy treści nie chcą na swych stronach reklam promujących dezinformacyjne materiały. Mogłoby to negatywnie odbić się na zyskach portalu, więc wprowadzona blokada pozwoli takich strat uniknąć.
Technogadżet w liczbach