App Store zapewni teraz bardziej zróżnicowane wyniki wyszukiwania
Apple zmieniło algorytm odpowiadający za wyszukiwanie aplikacji w App Store. Firmie zarzucano, że promuje własne aplikacje kosztem produktów zewnętrznych firm, umieszczając je na wysokich miejscach wyników.
Według dziennikarzy New York Times, Apple wreszcie zmieniło algorytm odpowiadający za wyszukiwanie aplikacji w App Store. Działające dotąd narzędzie, dziwnym trafem promowało bowiem przede wszystkim własne aplikacje koncernu, umieszczając je na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Produkty innych firm pojawiały się na dalszych miejscach, co rzecz jasna miało wpływ na poziom sprzedaży.
Dziennikarze dobrze przygotowali się do tematu, zanim nagłośnili sprawę. Przetestowali bowiem wyniki wyszukiwań z kilku ostatnich lat pod kątek takich fraz jak “muzyka” oraz “podcasty”. Okazało się, że koncern regularnie kierował użytkowników do własnych aplikacji. Nawet w przypadku niezwiązanych z tematem wyników, jak “kompas”, czy “Find My Friends”, aplikacje Apple znajdowały się przed aplikacjami innych producentów.
Nowy algorytm App Store nie będzie już promował aplikacji Apple
Podobny test przeprowadzili niedawno również dziennikarze The Wall Street Journal, badając wyniki w lipcu. Dziennikarze stwierdzili również, że aplikacje Apple miały wyraźną i znaczącą przewagę.
Po opublikowaniu artykułu Apple zapewniło New York Times, że pracuje nad nowym algorytmem, który powinien to zmienić. Wice prezes koncern Phil Schiller zapewnił, że firma nie robiła niczego by faworyzować własne aplikacje. Wyjaśnił bowiem, że prezentowane użytkownikom wyniki bazowały na ich prawdopodobnych potrzebach. Schiller przyznał jednak, że dotychczas stosowany algorytm często grupował w wynikach wyszukiwania aplikacje podchodzące od tego samego producenta. To mogło więc stworzyć mylne wrażenie, że promuje firmowe produkty.
Co ciekawe nowy algorytm wprowadzono kilka miesięcy po tym, jak Spotify złożyło formalną skargę na działania koncernu. Muzycznej platformie również nie podobały się wyniki wyszukiwania aplikacji. Po jego wprowadzeniu w lipcu okazało się, że szybko stały się one bardziej zróżnicowwane.
Apple jest aktualnie na celowniku unijnych agencji w związku z wykorzystywaniem monopolistycznej pozycji. Firma musi więc działać bardzo ostrożnie, by nie dać Europie pretekstu do nałożenia kolejnej kary.
Technogadżet w liczbach