Apple promuje własne aplikacje w App Store kosztem konkurencji
Według dziennikarzy The Wall Street Journal, App Store faworyzuje własne aplikacje Apple, umieszczając je na pierwszych miejscach wyników wyszukiwań. Amerykański koncern zaprzecza tym zarzutom.
Jakiś czas temu ukarano Google za manipulowanie wynikami wyszukiwania, które faworyzowały własne usługi koncernu. Być może w przyszłości podobną karę otrzyma Apple, który według dziennikarzy postępuje tak samo w przypadku aplikacji dostępnych w App Store.
Według The Wall Street Journal amerykański koncern celowo zwiększa pozycję własnych aplikacji w wyszukiwarce sklepu, ustawiając je nad konkurencją. Dziennikarze przeprowadzili test potwierdzający te doniesienia. W ponad 60 procent prostych wyszukiwań takich fraz jak np. mapy, na pierwszych miejscach pojawiały się własne aplikacje koncernu. Jeszcze ciekawiej wyglądało to w przypadku aplikacji przynoszących firmie z Cupertino dochody, takich jak Music czy Books. Znajdowały się na pierwszym miejscu w aż 95 procent wszystkich wyszukiwań.
Apple naturalnie zaprzecza doniesieniom dziennikarzy. Firma przeprowadziła własny test, który miał obalić ich zarzuty, ale nie podała jego szczegółów. Zapewniła jedynie, że wielu wyszukiwaniach jej aplikacje nie pojawiają się na pierwszym miejscu.
Koncern twierdzi również, że nad wynikami wyszukiwania czuwa technologia uczenia maszynowego oraz specjalne algorytmy. O pozycji aplikacji decydują aż 42 różne czynniki, jednak utrzymuje je w tajemnicy, by zapobiec manipulacjom ze strony deweloperów. Cztery czynniki, które mają największy wpływ na ranking, to według firmy pobrane pliki, oceny, trafność i “zachowanie użytkownika”. Na zachowanie użytkowników składa się ilość razy, kiedy użytkownicy wybierają aplikację po wyszukiwaniu, a następnie pobierają ją na swój telefon.
Takie tłumaczenie może jednak nie przekonać amerykańskich oraz europejskich urzędów antymonopolowych, które zajmują się koncernem. Zaledwie w zeszłym tygodniu przedstawiciel firmy zeznawał przed amerykańskim Kongresem w kwestiach dotyczących konkurenci. Z kolei w Europie wszczęto śledztwo wobec zarzutów wykorzystywania monopolistycznej pozycji w serwisach Apple Music oraz News.
Źródło: WSJ.com
Technogadżet w liczbach