Chiński elektryk GT HiPhi Z wyglądem i wyposażeniem przypomina statek kosmiczny

Firma Human Horizons zaprezentowała swój najnowszy pojazd elektryczny o nazwie GT HiPhi Z. Konstrukcja ma nie tylko futurystyczny wygląd, ale też niezwykłe rozwiązania technologiczne.

Chińczycy inwestują ogromne pieniądze w rozwój elektrycznych pojazdów, dzięki czemu zaczynają coraz bardziej dominować w tym sektorze rynku. Jak informowałem kilka dni temu, chiński koncern BYD pokonał właśnie Teslę pod względem liczby sprzedanych aut, stając się największym ich producentem na świecie. Nie jest to bynajmniej jedyna firma, która zajmuje się ich produkcją, gdyż inne przedsiębiorstwa również prężnie działają na tym polu. A ich projekty często wyglądają jakby żywcem zaczerpnięto je z filmów z gatunku sci-fi.

Human Horizons GT HiPhi Z wygląda jak statek kosmiczny

Da się to powiedzieć o najnowszym projekcie firmy Human Horizons, który nazywa się GT HiPhi Z. Jest to czterodrzwiowy sedan, który pod względem zastosowanych rozwiązań technologicznych zostawia Teslę Model S daleko w tyle. Przy nim pojazd amerykańskiej firmy wygląda jakby pochodził z dalekiej przeszłości.

GT HiPhi Z jest pierwszym na świecie autem osobowym wyposażonym w kurtynę świetlną Star-Ring ISD. To rozwiązanie składające się z 4066 diod LED, które mogą wchodzić w interakcję z pasażerami, kierowcą oraz otaczającym światem.

Drzwi wyposażono natomiast w inteligentny interaktywny system ISD i technologię komunikacji bezprzewodowej ultraszerokopasmowej (UWB). Umożliwia ich pozycjonowanie z dokładnością 10 cm i automatyczne wykrywanie osób, kluczy oraz innych pojazdów. Pozwala to Umożliwia to na inteligentnie sterowanie otwieraniem drzwi zarówno pod względem prędkości, jak i kąta. Dzięki technologii pojazd określi czy możliwe jest bezpieczne otwarcie drzwi, co pozwoli uniknąć uszkodzenia przez przejeżdżające obok auto lub rowerzystę.

Pasażerowie w kabinie mają do dyspozycji “cyfrową duszę” w postaci HiPhi Bot, czyli najnowocześniejszego towarzysza wykorzystującego sztuczną inteligencję. Asystent może automatycznie dostosować każdy aspekt jazdy i wrażenia pasażerów. Potrafi regulować nastrojowe oświetlenie ambientowe, a także umilić podróż nastrojową muzyką wydobywającą się z 23-glośnikowego systemu audio firmy Meridian.

GT HiPhi Z

Oprócz wykorzystania kombinacji oświetlenia, dotyku, dźwięku i zapachu, aby stworzyć wciągające i komfortowe środowisko, HiPhi Bot może wchodzić w interakcję z pasażerami. Posiada bowiem jedyne na świecie regulowane ramię robota o dużej prędkości ruchu, które może poruszać się tam i z powrotem w czasie krótszym niż sekunda. Zapewnia przy tym precyzję sterowania wynoszącą do 0,001 mm, dzięki czemu można wykonywać różnorodne delikatne ruchy przy niewielkim hałasie.

Robotyczne ramię i cyfrowy asystent

Auto posiada również innowacyjny system wspomagania jazdy HiPhi Pilot. Technologia bazuje na procesorze Nvidia Orin X, a także systemie operacyjnym czasu rzeczywistego QNX Neutrino (RTOS). Rozwiązanie wykorzystuje 34 czujniki i technologię LiDAR do ciągłego skanowania otaczającego środowiska i wspomagania jazdy i parkowania, a także inteligentnego przywoływania za pomocą aplikacja na smartfona.

GT HiPhi Z

Specjalnie skonstruowane zawieszenie ze skrętną tylną osią zapewnia nie tylko niezwykle wysoki komfort jazdy, ale zwiększa też zwrotność pojazdu. Dzięki temu promień zawracania staje się znacznie mniejszy i jest zbliżony do Mini Coopera. Producent zadbał też o osiągi i zasięg, wyposażając pojazd w aktywną aerodynamikę. Specjalne żaluzje wlotu powietrza (AGS) łączą się z tylnym spojlerami, aby automatycznie regulować opór pojazdu i poprawiać ogólne osiągi.

Jeśli o osiągi, to będą one na poziomie sportowego auta, co w przypadku elektryków nie powinno nikogo dziwić. Producent sugeruje, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie około 3,8 sekundy. Nie podaje jednak prędkości maksymalnej. Wiemy natomiast, że 120 kWh bateria chłodzona cieczą, na jednym ładowaniu pozwoli pokonać dystans 705 km.

GT HiPhi Z będziemy mogli lepiej poznać w sierpniu, podczas targów motoryzacyjnych Chengdu Auto Show. Tam też poznamy dokładną datę premiery. Producent szacuje, że auto będzie kosztowało w przedziale od 89 do 129 tys. dolarów.

Źródło

You may also like...