Kino 4D we własnym domu
Kina już dawno przestały oferować tylko sam obraz oraz dźwięk i obecnie coraz popularniejsze stają się kina 4D, które dokładają jeszcze wiatr, zapach, wodę, a także wibracje, znacznie wzbogacając wrażenia sensoryczne. Dzięki firmie Immersit część z tych efektów będziemy mogli mieć we własnym domu.
Francuska firma Immersit opracowała bowiem narzędzie, które pozwoli wzbogacić doznania podczas oglądania filmów we własnym domu. Jest to bowiem specjalny kilku elementowy siłownik, który instalowany pod kanapą sprawi, że mebel ten będzie się pod nami ruszał, nawiązując w ten sposób do akcji wyświetlanej na ekranie naszego telewizora 4K.
System składa się z czterech pneumatycznych stopek aktywowanych sprężonym powietrzem, które umieszczane są pod nogami lub narożnikami naszej kanapy. Siłowniki mogą poruszać się całkowicie niezależnie unosząc się na wysokość 10 cm, symulując kołysanie, toczenie się, unoszenie, a nawet wibracje. Ostateczna wersja systemu będzie mieć udźwig do 500 kg, co pozwoli mu z łatwością unieść kanapę, na której siedzą cztery osoby.
Urządzenie wyposażone jest w centralkę, która z laptopa lub tabletu otrzymuje komendy generujące określony ruch, zsynchronizowany z filmem lub grą. Podobnie jak w przypadku filmów 4DX, producent filmu musi zaprogramować określone działania systemu, pasujące do akcji wyświetlanej na ekranie. Jeśli nie jest to możliwe, wówczas ruch kanapy będzie odpowiadał ścieżce dźwiękowej.
W przypadku gier wideo jest znacznie łatwiej, gdyż system synchronizuje się z kontrolerem i gdy np. skręcamy lub podążamy do przodu w grze wyścigowej, kanapa będzie imitować te ruchy. Zacznie też wibrować w parze z kontrolerem.
Immersit obiecuje, że we wrześniu uruchomi na Kickstarterze kampanię, która pozwoli zebrać fundusze na rozpoczęcie produkcji. Konstruktorzy twierdzą, że koszt systemu będzie wahał się w granicach 800-1200 dolarów. Oczywiście cena pójdzie w górę, jeśli zechcemy zakupić zestaw VR, ale wówczas intensywność doznań także wzrośnie.
Źródło: Immersit.com
Technogadżet w liczbach