Samochodowy fotel w przyszłości wykryje pijanego kierowcę

Japońscy naukowcy opracowali nowatorską broń przeciwko pijanym kierowcom. Jest to specjalny czujnik montowany w fotelu kierowcy, który wykryje charakterystyczne ruchy ciała mogące sugerować obecność alkoholu w jego krwi.

Pijani kierowcy są obecnie największym zagrożeniem na drogach, powodując masę wypadków kończących się często ofiarami śmiertelnymi. Oczywiście policja próbuje ich wyeliminować, lecz wcale nie jest to proste i wielu kierowców na podwójnym gazie prześlizguje się przez ich sita.

Naukowcy pracują więc nad technologiami, które pomagają znacznie efektywniej eliminować takie zagrożenie z dróg. Od jakiegoś czasu w wielu autach montuje się kamery, które mają wykryć charakterystyczne ruchy samochodu mogące świadczyć o pijanym kierowcy. Są też kamer wewnętrzne obserwujące twarz i rejestrujące zamykanie powiek oraz opadającą głowę.

Nowoczesny czujnik bronią przeciwko pijanym kierowcom

Te rozwiązania nie są jednak idealne, gdyż zewnętrzne kamery mogą ulec zabrudzeniu, zaś wewnętrzne nie będą działać w ciemności. Japońscy naukowcy z Narodowego Instytutu Zaawansowanych Nauk Przemysłowych mają jednak lepszy pomysł. Opracowali bowiem specjalne, czułe na nacisk sensory montowane w fotelu, które monitorują ruchy ciała kierowcy.

Jeden z tych czujników, umieszczony na oparciu krzesła, podczas testów wykrywał bicie serca osoby testowej i tempo oddychania. Czynniki te zmieniają się w charakterystyczny sposób, gdy kierowca staje się senny. Dwa inne czujniki w siedzeniu fotela potrafiły wykryć, kiedy ochotnik pochylał się w lewo lub w prawo. Takie ruchy również mogą wskazywać, że kierowca przysypia.

Czujniki wykonano z materiałów piezoelektrycznych, które pod wpływem obciążenia mechanicznego wytwarzają prąd elektryczny. Zazwyczaj takie substancje nie wytrzymują jednak wysokich temperatur, a wymaga tego sprzęt elektryczny używany w samochodach.

Naukowcom udało się rozwiązać ten problem poprzez umieszczenie kabla koncentrycznego wykrywającego prąd elektryczny w złożonym arkuszu specjalnego materiału piezoelektrycznego. Materiał ten składa się z podłoża z poliamidu z tworzywa sztucznego z warstwą tlenku cynku osadzoną po jednej stronie i nadrukowanej po obu stronach srebrnej pasty. Powstały czujnik odporny na wysoką temperaturę nie był wrażliwy na temperatury sięgające 121°C.

Kolejnym krokiem naukowców będzie zintegrowanie technologii z fotelami samochodu i przetestowanie ich w realnych warunkach na drodze.

czujnik

Źródło

You may also like...