Szwajcarzy przekształcą trasy kolejowe w elektrownię słoneczną
Firma Sun-Ways zaprezentowała śmiałą koncepcję zagospodarowania torów kolejowych. Pomiędzy nimi zainstaluje panele słoneczne, wykorzystując je w ten sposób do produkcji czystej energii.
Panele słoneczne są obecnie jedną z najtańszych metod produkcji prądu, a przy tym najszybszą do wdrożenia. Montaż paneli trwa stosunkowo krótko i praktycznie od razu po podłączeniu mogą generować energię. Problem w tym, że ich wydajność jest mocno ograniczona, więc aby zapewniały sensowną ilość energii, muszą zajmować sporo miejsca. Tymczasem teren jest cenny, więc szuka się coraz bardziej kreatywnych sposobów na instalację fotowoltaiki.
Jedną z ciekawszych koncepcji przedstawiła szwajcarska firma Sun-Ways, która chciałaby wypełnić panelami przestrzeń pomiędzy torami kolejowymi. W ramach eksperymentu jeszcze tego lata zamierza zamontować 60 sztuk, na krótkim odcinku trasy w pobliżu miasteczka Neuchâtel, aby sprawdzić czy pomysł ma w ogóle szansę powodzenia. Początkowo produkowana w ten sposób energia zaspokoi potrzeby mieszkańców pobliskich domów. Jeśli jednak eksperyment zakończy się sukcesem, wówczas być może posłuży również do zasilania pociągów.
Przedsiębiorstwo zapewnia, że jest to dopiero pierwszy krok, ku przekształceniu w elektrownię słoneczną wszystkich krajowych tras kolejowych o długości 5000 km. Pozwoli to produkować rocznie około 1 GW energii, która wystarczy do zaspokojenia potrzeb ponad 500 tys. domów.
Pomysł jest niewątpliwie bardzo interesujący, jednak w Polsce raczej nie miałby szansy powodzenia. Toalety w naszych pociągach przez wiele lat były opróżniane wprost na tory, więc takie panele w krótkim czasie byłyby zbyt mocno zabrudzone, aby produkować energię.
Na zachodzie może się to jednak świetnie sprawdzić, dlatego pomysł wzbudza coraz większe zainteresowanie. Podobne rozwiązania sprawdzają już firmy Greenrail oraz Bankset Energy, które mają własne odcinki testowe we Włoszech oraz Anglii. Sun-Ways ma jednak nad nimi przewagę, ponieważ wykorzystuje standardowe, seryjnie produkowane panele, co obniża koszty instalacji. Drugim atutem jest również to, iż nie wymagają ręcznej instalacji, gdyż szwajcarska firma wykorzystuje do tego specjalny pociąg.
Technogadżet w liczbach