UE wprowadza nowe zasady dla sklepów z aplikacjami mobilnymi

Unia Europejska opublikowała nowe zasady dotyczące funkcjonowania sklepów takich jak App Store czy Google Play Store. Dają twórcom aplikacji większą szansę w walce o swoje racje.

Duże koncerny zwykle działają z pozycji siły i współpracujące z nimi firmy często mają nikłe szanse w walce o swe racje. Dotyczy to m.in., sklepów z aplikacjami takich jak App Store czy Google Play Store, które potrafią sprawiać deweloperom masę problemów. Znane są bowiem przypadki wykorzystywania monopolistycznej pozycji, nieuczciwego podziału zysku oraz nieuzasadnionych decyzji.

Mały producent w starciu z gigantem nie ma dużych szans. W przeszłości bywało więc tak, że deweloperom usuwano aplikacje bez żadnego wyjaśnienia, a często robiono to przez przypadek. Zdarzało się również, że z dnia na dzień zmieniano regulamin i aplikacja nagle przestawała go spełniać, więc znikała ze sklepu.

Nowe zasady mają na celu uniknięcie takich sytuacji. Na 30 dni przed planowanym usunięciem aplikacji ze sklepu, koncern musi powiadomić o tym fakcie jej dewelopera oraz wydawcę. Programiści zyskują w ten sposób czas na odwołanie się od decyzji lub wprowadzenie zmian w celu zachowania zgodności z zasadami, które aplikacja naruszała. Innymi słowy, autorzy nie muszą się już obawiać, że ich produkt zniknie ze sklepu i nikt nie będzie wiedział dlaczego.

Zasady wymagają również większej przejrzystości ze strony sklepów z aplikacjami, od ich rankingów po zróżnicowane traktowanie. Zobowiązują także właścicieli do sporządzania warunków umowy w prostym i zrozumiałym języku. A także powiadomienia stron na co najmniej 15 dni przed zmianą jej warunków.

Należy jednak pamiętać, że nowe zasady obowiązują tylko na terenie Unii Europejskiej. W pozostałej części świata wszystko zostanie więc po staremu.

App Store

Źródło

You may also like...