BMW da drugie życie bateriom elektrycznych aut
BMW Group zamierza opracować metody ponownego wykorzystania zużytych baterii elektrycznych pojazdów. Dzięki tej koncepcji dostaną one drugie życie.
Wzrost popularności aut elektrycznych oraz hybrydowych sprawił, że pojawił się problem ze zużytymi bateriami, których jest coraz więcej. Akumulatory mają bowiem określoną żywotność, a więc po pewnym czasie przestają już nadawać się do zasilania pojazdów.
Wprawdzie wiele firm poddaje je recykingowi odzyskując surowce wykorzystane do ich produkcji, ale nie oznacza to, że baterie są już nieprzydatne. Niektóre firmy wykorzystują je jako magazyny prądu współpracujące z elektrowniami słonecznymi lub wiatrowymi. W podobnym kierunku planuje podążać również niemiecka marka BMW. Bawarski koncern poinformował właśnie o nawiązaniu współpracy z firmami Umicore i Northvolt, której celem jest danie zużytym bateriom drugiego życia.
Konsorcjum będzie opracowywać koncepcje ponownego wykorzystania takich baterii elektrycznych pojazdów, ale nie tylko. Opracuje też proces ich produkcji, który pozwoli w pierwszym rzędzie wykorzystywać je w systemach produkcji energii z odnawialnych źródeł. Gdy skończy się już ich żywot w samochodach, zostaną wówczas wykorzystane w stacjonarnych magazynach energii. Gdy przestaną się już nadawać również do takiego zastosowania, zostaną poddane recyklingowi celem odzyskania surowców.
W nowym partnerstwie każda firma ma ściśle określoną rolę. BMW zajmie się więc rozwojem baterii elektrycznych pojazdów.. Northvolt skupi się natomiast na metodach produkcji ogniw, zaś Umicore opracuje metody recykingu, a także rozwoju oraz produkcji materiałów wykorzystywanych w bateriach.
Bawarska marka, w przyszłym roku uruchomi ponadto zupełnie nowe centrum rozwoju baterii. Umicore planuje natomiast stworzyć nowy materiał na katody, który podniesie wydajność akumulatorów.
Źródło: Bmwgroup.com
Technogadżet w liczbach