Elementy silnika Porsche 911 GT2 RS będą drukowane
Porsche planuje wykorzystać drukarki 3D do produkcji elementów silnika modelu 911 GT2 RS. W ten sposób wytwarzane będą tłoki, które poprawiają wydajność serca tego sportowego auta.
Do produkcji samochodów sportowych wykorzystuje się masę najnowszych technologii, pozwalających zwiększyć osiągi takich aut. Nowoczesne rozwiązania stosuje również Porsche, które wykorzystuje je w modelu 911. Niemiecka firma poinformowała właśnie, że już niebawem w flagowej jego wersji 911 GT2 RS, wykorzystana zostanie technologia druku 3D.
Inżynierowie Porsche, wspólnie z firmami Mahle i Trumpf, opracowali nowy typ tłoków, wytwarzanych na drukarce 3D. Dzięki mniejszej masie pozwolą zwiększyć prędkość obrotową silnika, obniżyć temperaturowe obciążenie tłoków oraz zoptymalizować spalanie. Co ciekawe w ich projektowaniu kluczową rolę odgrywała sztuczna inteligencja.
Nowe tłoki wykonano przy użyciu proszku metalicznego o wysokiej czystości oraz zaawansowanego laserowego procesu stapiania metalu (LMF). Proces ten wykorzystuje wiązkę lasera do podgrzewania i topienia proszku warstwa po warstwie. Dzięki tej technologii w denko tłoka udało się wbudować dodatkowe kanały chłodzące. Przy użyciu tradycyjnych procesów kucia, wykonanie tego jest praktycznie niemożliwe, więc to wyraźnie pokazuje korzyści płynące ze stosowania druku 3D.
Nowe tłoki ważą też o 10% mniej i są bardziej sztywne od standardowych kutych podzespołów. Efektem tego jest większa moc, wyższa wydajność i większa niezawodność. Nowe podzespoły pozwalają wycisnąć dodatkowe 30 KM z 700-konnego silnika bi-turbo, przy jednoczesnej poprawie wydajności.
Warto jednak podkreślić, że nie jest to pierwsza przygoda Porsche z technologią druku 3D. Niemiecka marka od maja tego roku wykorzystuje ją m.in., do produkcji kubełkowych foteli dla modeli 911 oraz 718. Natomiast dział renowacji klasyków, wykorzystuje drukarki do produkcji ponad 20 elementów, w tym także pedału sprzęgła w modelu 959.
Technogadżet w liczbach